2750 Ballerup læser Weekendavisen

Jeg tror hverken, jeg selv eller min omgangskreds betragter mig som et særligt finkulturelt menneske. Jeg er af akademisk afstamning, men jeg er også opvokset i 2750 Ballerup og har altid elsket en godt tunet Aprilia Sonic og drenge med bagvendt cap og Buffalos.
I min barndom tog mine bedsteforældre mig hellere i Nisseland i Mørkøv og Lalandia end på Louisiana og SMK, hvilket i og for sig selvfølgelig også er en form for kulturel opdragelse.
Vi besøgte gerne turistseværdigheder på familieferier, men jeg erindrer ingen mindeværdige indtryk af klassisk musik, litteratur, billedkunst og teater.
I dag er Operarejsen det tætteste kendskab, jeg er kommet på klassisk musik.
Forleden kom der en artikel ud på Dansk Markedsføring om mit kommercielle samarbejde med Berlingske Media og om at markedsføre Weekendavisen, og på trods af, at jeg som oftest er rimelig selvsikker i mit arbejde, kunne jeg ikke lade være med at tage et af de spørgsmål, som journalisten stillede, mere ind end andre: »Der er jo mange veje, man kan gå, i forhold til at ramme et yngre segment på en platform som Instagram. Hvordan faldt valget på, at det netop var Emilie Lilja I skulle samarbejde med?«
Hans undren er begrundet, for det er ikke første gang, det er blevet italesat. En del har faktisk været overrasket over denne konstellation, og jeg har selv sået nogle frø til det i både videoerne og nogle af mine andre artikler her på stedet.
Så selvom det var Berlingske Media, der kontaktede mig, påvirker det mig stadig med hensyn til min manglende forståelse af finere kultur, fordi jeg har opfattet mig og Weekendavisen som Lady og vagabonden.
En af de faktorer, der i begyndelsen dannede grundlag for samarbejdet var nemlig, at »modsætninger mødes«, og jeg så det kun som en fordel at bruge Weekendavisens elitære brand mod dem selv.
Senere i samarbejdet indså jeg, at vi faktisk ikke er så forskellige, som jeg troede.
I Weekendavisen findes der en sund portion selverkendelse og ironi, der gør, at de tør konfrontere deres egne usikkerheder. Som Linea Maja Ernst skriver:
Jeg har også fået en dybere forståelse af, hvad det indebærer at blive associeret med Weekendavisen. Deres brand giver automatisk en fornemmelse af finkulturel og respekteret status, så bare at nævne »forleden i Weekendavisen« eller »det stod der i Weekendavisen« kan øge ens troværdighed og respekt. Hvis man skal oversætte det til en mere moderne sammenhæng, svarer det nok til, når en Swiftie hører en anden Swiftie sige: »Tay (ja, det har jeg googlet, at de kalder hende) sagde for nylig, at…«
Weekendavisenlæseren Louises anmeldelse bekræfter mig i, at min opfattelse er korrekt. Weekendavisen er ikke bare et kraftfuldt redskab til at starte samtaler på grund af dens indhold. Bare det at nævne, at man læser Weekendavisen, giver street credit.
Mediet rummer heldigvis også så mange sider, at selv en blondine fra Ballerup kan sænke sine ambitioner for, hvor belæst man skal være for at føle sig som en del af eliten. Det kan alle for 19 kroner om ugen.
Og selv de mest elitære, akademiske, højrøvede kværulanter tør ikke at udfordre dig på artiklen, hvis de ikke selv har læst den.
Det kan måske være netop dén viden, der redder læseren til fredagsbaren, på daten rundt om Søerne eller i et selskab eller samtale med nogen, man gerne vil imponere.
Så næste gang du griber Weekendavisen, så husk på, at du ikke bare læser en avis – du får et intellektuelt våben, et samtaleemne og et finkulturelt pas, der kan redde dig ud af det meste. Brug det med omtanke og nyd den magt, der følger med at være Weekendavisenlæser.
Kærlig hilsen
Emilie Lilja
PS: Jeg læste i Weekendavisen, at…
- »Tilbagetogets helte er noget særligt. De trækker sig, de indrømmer fejl, de undskylder. Det kræver mod, og derfor er deres slags lige så sjældne som den mellemflagspætte, der for første gang i 65 år har fået unger i Danmark.«
- »Store kanoner i reklame- og marketingbranchen siger til The New Yorker, at deres kunders koncentrationsevne rækker til mindre end otte sekunders opmærksomhed. Det er kortere tid, end en guldfisk kan koncentrere sig.«
- »Lalandia er latinsk for Lolland«.
- »Hvis man er positivt indstillet over for mænd, kan man let forledes til at tro, at de fleste af Danmarks mænd er normale.«
- »I 2024 høstede Trump flere online donationer end nogensinde.«
- »I København er der nu flere ladcykler end børn i alderen nul-fire år.«
- »Præsidenten (…) ligner et uforklarligt let stykke tørt træ, man finder på en strand.«
Kære læser. Indholdet på denne side er et betalt partnerskab mellem Emilie Lilja og Berlingske Media. Det er produceret af Berlingske Medias kommercielle afdeling med henblik på at markedsføre Weekendavisen. Ansv. redaktør er Lisbet Røge Jensen. Kontakt: lrje@berlingskemedia.dk
Læs Emilie Liljas andre artikler








