LÆSERNE ANMELDER WEEKENDAVISEN
Weekendavisen i hegelsk prisme
De skriver fedt på Weekend-
avisens redaktion,
i åndens rige frikendt
for tankekonvention.
Og hvad så med grafikken?
Ja, den er helt i top.
For det er jo krasnikken
der aldrig siger stop.
Her hersker ingen pave
med skrivereglers magt
om komma, om at stave
som paven han har sagt.
W-avisen er forskrevet
til åndsdialektik
og derfor aldrig blevet
partijournalistik.
Hvor ville man dig holde som lov og pegepind når verberne vil bolle og krydserne vil ind!
Når jeg skal til at skrive,
så kører det i ring.
De ord der skulle blive,
de bli’r til ingenting.
End er der en foroven
som ånder på mit sprog
igennem kommaloven.
Den gør mig rigtig klog
på valgfrihedens regel
om komma foran at.
Den flyder ud af Hegel
og åndens regnebræt.
Så komma, med og uden,
det er en stridig sag,
bestemt af kommaguden
og af vort åndedrag.
Kom, komma, søde, milde!
Gør skriften let og lind,
lad flyde blæk og kilde
til ordets vel og vind.
Hvor ville man dig holde
som lov og pegepind
når verberne vil bolle
og krydserne vil ind!
Lad sætninger blot nekse
til de har fået nok.
Lad ikke dig forhekse
skønt du er ekvivok.
Du har en koblerolle
som taktens åndedræt
når leddene bliver kolde,
og feltet kører træt.
For tungens takt og tone
en pauseklovn skal stå,
en lærestreg for nogne,
et åndehul for få.
Hvem holder hvem i saksen?
Hvem har et fast princip:
at styre med syntaksen
eller kroppens træk og slip?
Et skrifttegn er en gåde
der løser sig i sang.
Så lad kun klangen råde
og rytmen gå sin gang.
Den er en ung blond pige
som næppe får det sagt
hun drømmer om at sige
af hjertets katarakt.
Versene kan synges på melodi af W. A. Mozart 1791 som Chr. A. Overbecks ”Kom, maj, du søde, milde” fra 1776.
Versene anmelder Weekendavisen som sprog, musik, filosofi.
Læs de andre læseres anmeldelser




















